سوال❓ ﭼﺮﺍ ﯾﻚ ﻗﻄﺮﻩ شراب ﻫﻢ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ؟
پاسخ
ﺍﺯ ﺍﻣﯿﺮ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ ﻋﻠﯽ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺯﯾﺎﺩﺵ ﺣﺮﺍﻡ ﺷﺪﻩ ﮐﻤﺶ ﻧﯿﺰ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ
ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻫﺮﭼﯿﺰ ﺑﺎﯾﺪ ﯾﮏ ﻣﻄﻠﺐ ﮐﻠﯽ ﺭﺍ ﺑﺪﺍﻧﯿﻢ ﻭ ﺁﻥ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺍﺻﻮﻻً ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺷﺮﻉ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﮑﻪ ﺻﺪﻭﺭ ﺁﻥ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﻣﻮﻻ ﺛﺎﺑﺖ ﺷﺪ (ﭼﻪ ﻭﺍﻗﻌﺎً ﻭ ﭼﻪ ﻇﺎﻫﺮﺍً) ﺩﯾﮕﺮ ﺟﺎﯼ ﭼﻮﻥ ﻭ ﭼﺮﺍ ﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﮐﺮﺩ، ﺣﺘﯽ ﺍﮔﺮ ﻋﻘﻞ ﻧﺘﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺣﮑﻢ ﺩﺳﺖ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﻨﺪ، ﺯﯾﺮﺍ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺟﺎﯼ ﭼﻮﻥ ﻭ ﭼﺮﺍ ﻫﺎﯼ ﻋﻘﻠﯽ ﻧﯿﺴﺖ.
ادامه مطلب ...
شایعه با عبارت آغازین من ایرانی نیستم چون......
پاسخ:
باا مراجعه ای آسان به یک لغت نامه عربی به فارسی متوجه خواهیم شد که غذا در عربی و فارسی به معنی آن چیزی است که انسان برای سیر شدن می خورد و هیچ کجا معنی به عنوان "پس آب شتر" برای آن نیست. 1
ادامه مطلب ...
شبهه مربوط به علم امام حسین علیه السلام به شهادت خویش
از جمله پرسشهایی که از سوی وهّابیت با هدف تشویش افکار شیعیان و شبههافکنی در عقاید آنان مطرح میگردد این شبهه است: «اگر آنگونه که شیعیان ادّعا کرده و حسین رضی الله عنه دارای علم غیب بود، چرا خود را به هلاکت افکند؟! پس به شیعیان میگوییم: یا علم غیب امامان خود را انکار کنید یا بپذیرید که با وجود علم عیب و اقدام به حرکت به سوی کوفه و کربلا این کار به معنای اقدام به خودکشی و «هلاکت نفس» میباشد و در نهایت، پاداش شهید از انسان سلب میگردد.
ادامه مطلب ...
امیرالمؤمنین علی (ع) مصداق گوش شنوا
گاه انسان سخنى را مىشنود، و فوراً آن را فراموش مىکند، همانطور که در تعبیرات عامیانه مىگوئیم: از این گوش شنید و از گوش دیگر بیرون کرد، ولى گـاه روى آن اندیشه مىکند و در دل جاى مىدهد، و آن را چراغ راه زندگى خود مىشمرد. این چیزى است که از آن تعبیر به «وعى» مىشود. در بسیارى از کتب معروف اسلامى اعم از تفسیر و حدیث آمده است که وقتی آیه «لِنَجْعَلَهَا لَکُمْ تَذْکِرَةً وَتَعِیَهَا أُذُنٌ وَاعِیَةٌ.[حاقه/۱۲] تا آن را مایه اندرزتان گردانیم و گوش نگهدارنده اندرز، آن را فرا گیرد»، نازل شد؛ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: «من از خدا خواستم که گوش على را از این گوشهاى شنوا و نگهدارنده حقایق قرار دهد»؛ و به دنبال آن على (علیه السلام) مىفرمود: «من هیچ سخنى بعد از آن از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نشنیدم که آن را فراموش کنم، بلکه همیشه آن را به خاطر داشتم.»
پاسخ شبهه مربوط به توصیفات بحار الانوار از حورالعین
منظور جمع آورنده از این روایات چیست؟
کلامنظور از کنار هم قرار دادن این روایات در کنار هم چند چیز است:
◀القای اینکه در بهشت فقط برای مردان نعمت هست و زنان در بهشت جایگاهی ندارند، جز بهره دهی به مردان، وقرآن از زنان استفاده تبلیغاتی کرده وبهشت برخلاف دنیا که بند و باری و فساد ممنوع بود جایگاه باری به هر جهت بودن و روابط آزاد و مشروب خواری می باشد'که در متن زیر به اختصار تمام موارد فوق الذکر رد خواهد شد.
◀پاسخ:
ادامه مطلب ...