پاسخ به شبهات  اعتقادی و شایعات دنیای مجازی
پاسخ به شبهات  اعتقادی و شایعات دنیای مجازی

پاسخ به شبهات اعتقادی و شایعات دنیای مجازی

j-shobheh

128-کسی می آید ولی نمی آید.....

شبهه

ﻫﻤﻪ ﺍﺩﯾﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺭﺍ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪﻫﺰﺍﺭﻩ ﻫﺎﺳﺖ ﮐﺴﯽ ﻣﯽ ﺍﯾﺪﺍﻣﺎ ﻧﻤﯽ ﺍﯾﺪﺑﺪﺑﺨﺖ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺍﺳﺖﺗﺎﺯﻩ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺻﻮﺍﺏ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺛﻮﺍﺏ ﻫﻢ ﺩﺍﺭﺩﺍﻭ ﮐﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺍﯾﺪ؟ ﭼﺮﺍ ﻣﯽ ﺍﯾﺪ؟ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺍﻭﻝ ﻧﯿﺎﻣﺪ ﺟﻨﮓ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺩﻭﻡ ﻫﻢ ﻧﯿﺎﻣﺪﻣﯿﻠﯿﻮﻧﻬﺎ ﺗﻦ ﺳﻼﺧﯽ ﺷﺪﻧﺪ ﻧﯿﺎﻣﺪﺯﻧﺎﻧﯽ ﺑﯽ ﺍﺑﺮﻭ ﺷﺪﻧﺪ ﻧﯿﺎﻣﺪﺍﺯﮔﺮﺳﻨﮕﯽ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﮔﺮﺑﻪ ﺧﻮﺭﺩﻧﺪ ﻧﯿﺎﻣﺪﺑﻪ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﻨﺪﻫﺎ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﺷﺪ ﻧﯿﺎﻣﺪﮐﺠﺎﺳﺖ؟ﮐﯽ ﻣﯽ ﺍﯾﺪ؟ﻣﯽ ﺍﯾﺪ ﮐﻪ ﭼﻪ ﮐﻨﺪ؟ﺟﻨﮓ ﺍﻓﺮﻭﺯﯼ ﮐﻨﺪ؟ﺍﻧﺘﻘﺎﻡ ﯾﮏ ﺑﺎﻧﻮ ﺭﺍ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﺳﺎﻝ ﺑﮕﯿﺮﺩ؟ﺍﻧﺘﻘﺎﻡ ﮐﺸﺘﺎﺭ ﻋﺎﺷﻮﺭﺍ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﺴﻠﻬﺎﯼ ﺑﻌﺪﯼ ﺑﮕﯿﺮﺩ؟ﺩﻭ ﺳﻮﻡ ﻣﺮﺩﻡ ﺟﻬﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﮑﺸﺪ؟ﭼﻪ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭﯼ ﻣﯽ ﮐﺸﻨﺪ ﻣﻨﺘﻈﺮﺍﻥ؟؟؟

پاسخ:
  
براى ارائه پاسخ جامعى به این پرسش مناسب دیدیم که قسمتى از کتاب «رهبرى بر فراز قرون » پژوهشى درباره امام مهدى، علیه السلام، نوشته شهید سید محمد باقر صدر را براى شما نقل کنیم:

وقتى آن حضرت خود را براى یک دگرگونى اجتماعى آماده ساخته چه چیز مانع وى شده است که در دوره غیبت صغرى یا سال هاى پس از آن به میدان بیاید و غیبت خود را طولانى نسازد; با توجه به اینکه در آن زمان، زمینه و شرایط کارهاى اجتماعى و اصلاحى بسیار آسان تر بوده است؟ 
آن حضرت به واسطه رابطه مستقیمى که بر اثر برنامه ریزى هاى خاص در زمان غیبت صغرى با مردم داشت، این امکان را یافته بود که یاران خود را گرد آورد و با قدرت، کار خود را شروع کند . قدرت هاى حاکم آن زمان نیز به این مرتبه از توان و نیروى دهشتناک که انسان امروزه براثر پیشرفت علم و صنعت به آن دست یافته است، نرسیده بود . 
⬅جواب این است که هر کارى براى تغییر ساختار جامعه به وقوع پیوندد; موفقیت آن بستگى به یک سلسله شرایط و زمینه هاى خارجى دارد و تا همه آن شرایط کاملا تحقق نیابد امکان رسیدن به هدف وجود ندارد .
 ⬅هر چندزیربناى این تغییرات، الهى و آسمانى است و شرایط خارجى در آن مؤثر نیست ولى از نظراجرایى به شرایط بیرونى متکی است.سنت تغییرناپذیر الهى بر این است که اجرا و ایجاد تغییرات اصلاحى بستگى به عوامل خارجى، فضاى مناسب و جو عمومى داشته باشد و به همین جهت بوده است که اسلام پس از یک دوره طولانى و پس از چندین قرن، ظهور کرد . 
⬅پس با اینکه خداى بزرگ، توانایى دارد همه مشکلات و همه سختى ها را براى پیام رسانى هاى آسمانى، هموار و به وسیله اعجاز فضاى مناسب ایجاد کند، این روش را انتخاب نکرده است; زیرا امتحان و ابتلا و رنجى که مایه تکامل انسان مى شود درصورتى تحقق مى یابد که تحولات، طبیعى واز روی اراده و اختیار انسان  مطابق با شرایط خارجى باشد . 

⬅البته این مانع نیست که خداوند در برخى جزئیات دخالت کند، جزئیاتى که در اصل فضاى مناسب مؤثر نیست ولى گاهى براى ایجاد تحرک لازم است; مانند کمک ها و توجهات غیبى که خداوند در لحظه هاى حساس و بسیار دشوار به اولیاى خود مى کند مثل: آتش نمرود
⬅ولى همه اینها از جزئیات فراتر نمى رود و در زمانى که زمینه و شرایط براى اصلاحات عمومى کاملا آماده است کمک هاى فوریتى، صورت طبیعى به خود مى گیرد و با واقعیتهاى خارجى مطابقت مى کند . 
ما موقعیت امام زمان، علیه السلام، را با این دید بررسى مى کنیم تا دریابیم که انقلاب او از نظر اجرا همانند همه انقلاب ها به زمینه هاى عینى و خارجى بستگى دارد و بایستى فضاى مناسب موجود باشد . از اینرو طبیعى است که منتظر آن شرایط باشیم . همه مى دانند که حضرت مهدى کارش محدود به یک منطقه و یک بخش از جهان نیست و رسالتى که از جانب خداوند بزرگ بر دوش اوگذاشته شده، جهانى است و بایستى همه بشریت را از تاریکى ستم به روشنایى عدل، رهنمون گردد . براى اجراى چنین تحول بزرگى تنها وجود رهبر صالح کافى نیست وگرنه در همان زمان پیامبر این شرط وجود داشت . پس این تحول بزرگ، فضاى مناسب جهانى مى طلبد که همه زمینه هاى خارجى لازم براى انقلاب عمومى در آن وجود داشته باشد . 
⬅عامل اساسى در ایجاد این فضاى مناسب و پذیرش پیام جدید عدالت از طرف مردم همانا احساس پوکى و پوچى است که انسان متمدن آن روز خواهد کرد و منشا این احساس، تجربه هاى مختلف بشرى از تمدن است; تمدنى که جنبه هاى منفى آن پشت او را خم مى کند و به آنجا مى رسد که مى فهمد شدیدا نیاز به کمک دارد و از عمق جان، توجه خود را به عالم غیب یا منبعى مجهول، معطوف مى دارد . 
⬅اما از نظر پیشرفتهاى مادى مى توانیم بگوییم در آینده شرایط براى رساندن پیام به جهانیان بهتر از گذشته است; زیرا بخش هاى مختلف دنیا به هم نزدیک مى شوند، مردم مى توانند با هم ارتباط برقرار کنند و وسایلى که یک سازمان مرکزى براى آگاه سازى ملتها از رسالت جدید بدان نیاز دارد، در دسترس مى باشد . 
⬅اما آنچه در سؤال به آن اشاره شده که هرچه بیشتر در ظهور آن حضرت تاخیر بیفتد، ابزار و آلات جنگى پیشرفته تر خواهد شد، درست است ولى این ابزار و آلات مادى براى کسانى که روحیه خود را باخته اند و از درون پوسیده اند به چه کار مى آید؟ چه بسا در طول تاریخ که کاخ یک تمدن بزرگ با اولین تلنگر فرو ریخته است، چرا؟ براى اینکه چنین بنایى درواقع از قبل فرو ریخته بوده است و هیچگونه پشتوانه و تکیه گاهى نداشته است .
⬅از طرفی باید توجه داشت که قیام امام مهدی(عج) برای تامین سعادت انسان است و حکومت مهدوی، حکومت رحمت و هدایت است و با همین اخلاق کریمانه، امام همه را هدایت و سعادتمند می کند. 
⬅اما بدیهی است که گروهی از انسان ها که ظالم و اهل فسادند، در مقابل هدایت گری امام مقاومت می کنند و بر ظلم و فساد و تباهی خود می افزایند.اینان ادامه دهندگان راه ستمگران و مفسدان تاریخ و دشمنان حق و حقیقت اند. بی شک حضرت مجبور به مباره با آنها می شود، چنان که از ابتدای بعثت پیامبران چنین بوده و گروهی ازظالمان، به مبارزه با پیامبران برخاسته اند و هر بار پیامبران و امامان را مظلومانه به شهادت رسانده اند. 

⬅اما این بار خداوند اراده کرده که حق بر باطل و خیر بر شر پیروز گردد و ریشه جور و ستم برچیده شود.از این رو امام زمان(عج) بر ظالمان و متجاوزان حقوق مردم غلبه می کند و آنها را نابود می سازد.با نابودی اهل فساد و ظلم، انتقام مظلومان تاریخ از ظالمان و گردن کشان گرفته می شود و ستمگران شکست می خورند. 
⬅راجع به انتقام توجه نویسنده را به پارادوکسی که در نگارششان وجود دارد جلب می کنم.چطور می شود که توقع دارید برای بی آبرو شدن زنان و جنگ های جهانی و ظلم و تجاوز.... امام باید می آمدند ولی به احقاق خون اولیای الهی که وظیفه حکومت عدل داد داشتند و تنها به جرم دفاع از حق و عدل و یاری مظلوم و ایستادگی در برابر ظالم به سخت ترین شرایط کشته شدند و جامعه بشری از برکات معنوی ،علمی و وجودی ایشان محروم شد اعتراض دارید؟
⬅امروز اگر هیچ چیز سر جای خودش نیست و ظلم و جور بیداد می کند تنها به این خاطر است که حکومت واداره بشر از مسیر الهی و دستان اولیای خدا به جور و ستم گرفته شد و تا بشر به اشتباه خود پی نبرد آخرین ولی خدا را نخواهد دید.
⬅پس یک معنای انتقام خون امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س) و دیگر مظلومان، این است که ظالمان دورة ظهور امام مهدی(عج) کشته می شوند و زمین از لوث وجودشان پاک می گردد.معنای دیگر انتقام از قاتلان ائمه(ع) با رجعت تحقق می یابد. رجعت از عقاید مسلم شیعه است و آن به معنای زنده شدن بعضی از مردگان و بازگشتن به دنیا در دوران حکومت عدل الهی است. بنابراین عقیده، دو گروه از انسان ها به دنیا برمی گردند تا قبل از قیامت، در همین دنیا نیز نتیجه عمل خود را ببینند. ◀دسته اول انسان های بسیار نیک و◀ دسته دیگر انسان های بسیار بد هستند. طبق این عقیده ستم کنندگان به خاندان پیامبر(ص) زنده شده و از آنان انتقام گرفته می شود.یکی از القاب حضرت مهدی(ع) منتقم است. در توضیح علّت برگزیده شدن این لقب بر آن حضرت مطالب زیادی در سخنان اهل بیت(ع) وارد شده است. 
⬅در تفسیر آیه «وَمَنْ قُتِلَ مظلوماً فقد جَعَلْنا لِوَلیّه سلطاناً...؛ هر کس مظلومانه کشته شود ما برای ولی او تسلطی بر ظالم قرار می دهیم»... از امام صادق (ع) روایت شده است که:مراد از مظلوم در این آیه، حضرت امام حسین(ع) است که مظلوم کشته شد و منظور «جَعَلنا لِوَلیِّه سلطانا» امام مهدی(ع) است.
هروی می گوید: به حضرت رضا علیه السلام عرض کردم: ای فرزند رسول خدا! نظرتان درباره این سخن امام صادق علیه السلام که می فرماید: «هرگاه قائم ما قیام کند، بازماندگان قاتلان امام حسین علیه السلام به کیفر کردار پدرانشان کشته می شوند» چیست؟ حضرت رضا علیه السلام فرمود: «این سخن صحیح است » . گفتم: پس این آیه قرآن «و لاتزر وازرة وزر اخری » چه معنایی دارد؟ فرمود «آنچه خداوند می فرماید صحیح است; ولی بازماندگان قاتلان امام حسین علیه السلام، به کردار پدرانشان خوشحال اند و به آن افتخار می کنند(چنانچه امروزه شاهدید که به تبعیت از آنها هنچنان سر می برند و مسله می کنند....و خون می ریزند)و هر کس از چیزی خشنود باشد، مانند آن است که آن کار را انجام داده است. اگر مردی در مشرق کشته شود و مرد دیگری در مغرب به کشته شدن او خشنود باشد، نزد خداوند شریک گناه قاتل است. و این که قائم، فرزندان قاتلان امام حسین را هنگام ظهورش نابود می سازد، برای این است که آنان از کردار پدرانشان خشنودند» . 
⬅از طرف دیگر آن حضرت برای پاکسازی جامعه انسانی و پس از آنکه هدایت گری های ایشان در عده ای موثر نشد و آنان بر فسادگری و ظلمت خود باقی ماندند، با آنها به مبارزه بر می خیزد و انتقام صالحان را از دشمنان خدا می گیرد.. آن حضرت حدود الهی را با جدیت اجرا می کند و مانع ظلم و فساد و تباهی مجدد عده ای از اشرار و مفسدان و ستمگران می شود. در این مبارزه و جهاد حتی طبیعت نیز به کمک ایشان می شتابد ، چه برسد به فرمان برداری یاران خاص و برگزیده . رسول خدا می فرماید: «... یهودیانی که با دجال هستند، می گریزند و پنهان می شوند، ولی درخت ها و سنگ ها فریاد بر می آورند: ای روح الله این یهودی است. حضرت نیز آنان را می کشد و کسی را بر جای نمی گذارد». (مستدرک، حاکم، ج 4 ، ص 503)
امام صادق (ع) می فرماید: «هنگامی که حضرت قائم قیام می کند، نیازی ندارد که از شما درخواست یاری کند و نسبت به بسیاری از منافقان، حد خدا را جاری می کند.» (التهذیب، ج 6، ص 172)
برای مطالعه بیشتر ر.ک:
1 ـ نشانه هایی از دولت موعود، نجم الدین طبسی
2 ـ آینده جهان (دولت و سیاست در اندیشه مهدویت)، رحیم کارگر