پاسخ به شبهات  اعتقادی و شایعات دنیای مجازی
پاسخ به شبهات  اعتقادی و شایعات دنیای مجازی

پاسخ به شبهات اعتقادی و شایعات دنیای مجازی

j-shobheh

126-کربلا صحرا نیست جلگه ای حاصلخیز است!!!!!!

شبهه


کربلا صحرا نیست بلکه یک جلگه ی حاصلخیز در کنار رود پر آب فرات است. در این جلگه ی حاصلخیز بیش از شصت درصد مایحتاج کشاورزی مردم عراق تولید می شود. حالا صادرات عظیم خرمای عراق هم که مربوط به این منطقه است بماند.


پاسخ:

 

 

1⃣مراجعه به کتب معتبر تاریخی به راحتی روشن می سازد که کربلا در سال 61 هجری صحرا و خالی از سکنه بوده.!!!و به رغم اینکه در کنار رود فرات است..با آن فاصله داشته و از این رو بیابان بوده.

⬅یاقوت حموی در ذیل واژه کربلا می‌نویسد:

اما مبدأ اشتقاق این کلمه (کربلا) یا کربله به معنای سستی پاهاست، بدین جهت که سرزمین کربلاست و شن‌زار است یا از «کربلت الحنطه» یعنی گندم از کاه و کثافات پاک کردم، می باشد؛ بدین مناسبت که آن زمین از ریگ‌های درشت و درخت پاک بوده است. (1)

⬅در فرهنگ معین می‌خوانیم:

کربلا یکی از شهرهایی است که در کنار رودخانه فرات قرار داشت و در سال 61 هجری بیابان بود. (2)

⬅لغت شناسان تصریح می‌کنند که کربلا در سال 61 بیابان بوده است. این که گفته می‌شود کربلا سرزمین بدون علف و بیابانی بوده ، معنایش این است که در سال 61 در آن جا کسی زندگی نمی‌کرد و این سرزمین خالی از سکنه بود، نه این که در آن سرزمین آب وجود نداشته است.

نبودن آب درآن روز به دلیل بستن راه دستیابی به رودخانه بر یاران امام علیه السلام است.


2⃣چنین نیست که در کنار هر رودخانه ای ، فضای سبز و جلگه وجود داشته باشد و همه اطراف آن سرسبز باشد.!!! خیلی از زمین‌ها در کنار رودخانه هستند ، ولی سرسبز نیستند. سرسبزی اطراف رودخانه بستگی دارد که از نظر جغرافیایی در کجا قرار گرفته باشد و مقدار فاصله رودخانه چقدر باشد، به کلی نمی توان گفت هر جا که رود خانه باشد، کنارش جلگه و اطراف آن سر سبز می باشد .!!!!

اینکه مدعی شدند که کربلا به فرات نزدیک بود و حواشی رودخانه‌ها حتماً جلگه است،ادعایی بیش نیست.در حال حاضر هنوز هم اطراف رودخانه فرات خشک است، اما کسی نگفته که در منطقه کربلا هیچ آبادانی یا درختی وجود نداشته است! همیشه بیان شده که در اطراف همان شاخه‌ی رودفرات، نخل‌هایی وجود داشت. اما، همه جلگه‌ها که مانند جلگه‌های اطراف رودخانه می‌سی‌سی‌پی نیست. 

⬅کربلا «جلگه‌ای گرم و خشک - (فرهنگ معین، 6/1316)» بوده و هست و اتفاقاً برای حمله به حضرت عباس علیه‌السلام نیز پشت همین نخل‌ها کمین کرده بودند. اما مسلّم است که حضرت امام حسین (ع) با تعداد نیروی کم در مقابل حدود سی‌هزار نفر، در میان نخل‌ها خیمه نمی‌زدند، بلکه منطقه باز را انتخاب می‌نمودند که به تحرکات دشمن دید داشته باشند و بتوانند با آنها بجنگند.


3⃣کشور عراق یک سرزمین پست و گرمسیریست که حتی در زمستان هم سرمای چندانی را تجربه نمی کند چه برسد به پاییز !!!این کشوراز جنوب با عربستان سعودی و کویت هم مرز است.چنانچه درک این مساله که اقلیم عراق گرم و خشک است برای طراح شبهه مشکل است پیشنهاد می کنیم یک بار به منابع جغرافیایی معتبر مراجعه فرمایند یا یک بار در فصل پاییز به عراق سفر کنند تا گرمای تابستانی سوزاننده ى آن را درک کنند.


4⃣ شهر کَربَلا با نام محلی نینوا مرکز استان کربلا، یکی از شهرهای جنوبی کشور عراق، با جمعیت  ۵۷۲٬۳۰۰ (2003 م) در ناحیه ی غربی رود فرات قرار دارد و فاصله اش تا بغداد 105 کیلومتر است. عربستان سعودی دارای آب و هوای گرم و خشک صحرایی است. دمای هوا در روزهای تابستان بطور متوسط به ۴۵ درجه میرسد و چون کربلا در جنوب عراق و نزدیکی عربستان سعودی قرار دارد پس کاملا واضح است که این شهر  دارای آب و هوای گرم و خشک است 

حال اینکه با یک منطق کودکانه کربلارا که به گواه متون معتبر تاریخی و جغرافیایی در سال 61 هجری صحرایی خالی از سکنه با اقلیم خشک و بیابانی بوده جلگه ى حاصلخیز می نامند و صادرات خرمای عراق را گواه ادعای خود می گیرند!!!!!!دیگر جای تردیدی در کذب بودن این ادعا نخواهد گذاشت.


پی نوشت ها:

1. معجم البلدان، شهاب الدین ابو عبد الله یاقوت بن عبد الله الحموى ج4، ص445، بیروت، دار صادر، ط الثانیة، 1995.

2. فرهنگ معین، واژه کربلا.