پاسخ به شبهات  اعتقادی و شایعات دنیای مجازی
پاسخ به شبهات  اعتقادی و شایعات دنیای مجازی

پاسخ به شبهات اعتقادی و شایعات دنیای مجازی

j-shobheh

103-پاسخ شبهه توصیفات مربوط به بحار الانوار از حور العین


پاسخ شبهه مربوط به توصیفات بحار الانوار از حورالعین


منظور جمع آورنده از این روایات چیست؟

کلامنظور از کنار هم قرار دادن این روایات در کنار هم چند چیز است:

 ◀القای اینکه در بهشت فقط برای مردان نعمت هست و زنان در بهشت جایگاهی ندارند، جز بهره دهی به مردان، وقرآن از زنان استفاده تبلیغاتی کرده وبهشت برخلاف دنیا که بند و باری و فساد ممنوع بود جایگاه باری به هر جهت بودن و روابط آزاد و مشروب خواری می باشد'که در متن زیر به اختصار تمام موارد فوق الذکر رد خواهد شد.


◀پاسخ:

 

 

1⃣یکی از نعمت هایی که خدا به بهشتیان اعم از زن و مرد مؤمن و صالح بهشتی وعده داده، همسرانی پاک است.

«لَهُمْ فیها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ هُمْ فیها خالِدُون؛‏(1) براى آنان همسرانى پاک و پاکیزه است، و جاودانه در آن خواهند بود».

حتی بعضی مفسّران، "حور عین" را به معنای همسر بهشتی اعم از مذکر و مؤنث دانسته و گفته اند: زنان و شوهران بهشتی را بدان دلیل "حور عین" نامیده اند که چشمانی بسیار درشت و زیبا و گیرا دارند. مردمکشان کاملا سیاه است و در سفیدی کاملا سفید قرنیه قرار گرفته و جلوه بسیار زیبایی دارد. چون زیبایی چشم سهم بسیار زیادی در زیبایی فرد دارد، به زیبایی چشمان توجه شده وتأکید گردیده است(2)


♦♦♦پس اینکه صرفا زن توصیف شده باشد جهت تبلیغ بهشت منتفیست و توصیف اولا: به عنوان همسر است 'و ثانیا:بشارتیست برای مرد و زن مومن که در صورت دوری از گناه به آنچه دوست دارند به بهترین شکلش خواهند رسید. از مضمون برخى آیات و روایات، چنین برمیآید که مسئله لذت‏هاى جنسى، اختصاصى به مردان ندارد؛ بلکه زنان نیز در بهشت می توانند براى خویش شوهرانى دلخواه برگزینند. اصطلاح «حور» نیز اختصاصى به زنان ندارد؛ بلکه حورهاى مذکر نیز در بهشت وجود دارند. 



2⃣نکته بعد اینکه قرآن در این توصیفات از اصولی که جهت حفظ ارزش وجودی زنان قایل است عدول نکرده و اصولی چون پوشیدگی حوریان, وفاداری و دور بودن از خیانت و نداشتن رابطه با غیر همسر را به وضوح ذکر می نماید 

                                                                                                                        ⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩

آیات مرتبط:

 زن به مثابه گوهری درخشان می ماند که زیبایی و جلای این گوهر در آن است که پوشیده باشد و در دسترس نباشد.

«حور مقصورات فی الخیام؛(4) حوریانى که در خیمه ‏هاى بهشتى مستورند».

«کَأَنَّهُنَّ بَیْضٌ مَکْنُونٌ؛(5)گویى از (لطافت و سفیدى) همچون تخم‏ پرنده هستند که (در زیر بال و پر) پنهان مانده (و دست انسانى هرگز آن را لمس نکرده است)».

َ«و عِِنْدَهُمْ قاصِراتُ الطَّرْف عینٌ؛‏(6) نزد آن ها همسرانى زیبا چشم است که جز به شوهران خود عشق نمى‏ورزند».

«لَمْ یَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ؛(7) هیچ انس و جنّ پیش از ایشان با آن ها تماس نگرفته (و دوشیزه‏اند)».

«فَجَعَلْناهُنَّ أَبْکاراً؛(8) و همه را دوشیزه قرار دادیم»‏.


♦♦♦مجدد تاکید می شودکه درست برخلاف ادعای معاندین که سعی در متهم نمودن قرآن به استفاده ابزاری از زن می کنند توصیفات قرآن جنبه ارزشی داشته مختص زنان نیست بلکه هم به مردان و هم به زنان مومن بشارت همسران پاک با ویژگی های جسمی و روحی فوق العاده داده شده.


◀و اما راجع به. روایات جمع آوری شده:▶

روایات بالا تک تک خبر واحدند و غالبا سند ندارند.

3- به رغم همه تلاش های علما و محدثان در طول قرن های متمادی باز منابع روایی ما دارای نقایص بسیار و پر از روایات ضعیف ، غیر قابل اعتماد یا غیر قابل قبول است .بیشتر روایات ذکر شده ارزش سندی و محتوایی ندارند . به علاوه آدرس تعدادی از احادیث را که ذکر کرده اند کامل و دقیق نمی باشد به عنوان نمونه با مشاهده کتاب وسائل الشیعه در "کتاب وسائل، جلد14، ص 468" حدیثی را که ذکر کردید پیدا نخواهید کرد.

 ولی مضمون آن ها حکایت از نعمت فراوان و بی نهایت و فوق تصور در بهشت و برای بهشتیان دارد. اگر آیات قرآن را در این زمینه ملاحظه کنیم همین وعده به اجمال و تفصیل در آن آمده است. و در مورد بهشت به اجمال می فرماید:

«فیها ما تَشْتَهیهِ الْأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ الْأَعْیُنُ؛ (9)

در آن (بهشت) آن چه دل ها مى‏خواهد و چشم ها از آن لذت مى‏برد، موجود است».

لذت جنسی که برترین لذت برای بشر است و زن و مرد در طول تاریخ برای رسیدن به آن تلاش کرده اند، معمولاَ لذتی زودگذر و کم ودوام است. از این رو از گذشته تا به حال از راه های گوناگون سعی شده این لذت را دوام بیش تری دهند و در این روایات به این نکته مهم اشاره شده که این لذت که محبوب ترین لذت برای بشر است و در دنیا کم دوام می باشد، در بهشت دوام طولانی دارد.

★★★★★★★★★★★★★

کوتاه سخن اینکه:

زندگی برزخی فقط مختص روح نیست و از لحظه معاد تا زمان بی انتهای جاودانگی روح و جسم بشر مانند زندگی دنیا به هم پیوند می خورند و عذاب و لذت به هر دو بعد وجود بشر تعلق می گیرد.


قرآن نیز همان طور که در زندگی دنیوی منکر لذات جسمانی نمی شود و برای ارضای نیاز های جسمی راه درست را نشان می دهد در زندگی پس از مرگ نیز  به بعد جسمانی توجه شده و برای ایجاد انگیزه برای مومنین علاوه بر ذکر نعمات روحانی و معنوی به ذکر وتوصیف اجمالی لذات جسمانی می پردازد 


حال با توجه به اینکه به اعتراف علم روانشناسی امروز میل جنسی

قوی ترین میل مادی موجود در ادمیست و از طرفی سطح درک عده کثیری از انسانها از حوضه مادیات و لذت های زودگذر فراتر نمی رود اگر در قرآن و روایات بر روی نعمت های جنسی نیز تأکید فراوان شده با توجه به روان شناسی عمیق قرآن ' بهره گیری از این جاذبه قوی در جهت هدایت انسان به سوی کمال و ایجاد انگیزه برای خویشتن داری در برابر گناه می باشد.


یعنی خداوند حتی به فکر آن دسته از انسانها که در همین سطح راضی می شوند و به طی مراحل کمال و رسیدن به مقام قرب الهی

نمی اندیشند نیز هست و در فراخواندن انها به نعمت های ماندگار بهشتی با این توصیفات و با رعایت اصول خاص خود کوتاهی نمی کند.

 http://www.pasokhgoo.ir/node/37555

★★★★★★★★★★★

1. بقره(2)آیه25.

2.پیام قرآن،آیت الله مکارم ،ج6،ص261.

4. رحمن(55)آیه72.

5. صافات(37)آیه49.

6. همان،آیه48.

7. رحمن( )آیه74.

8. واقعه(56)آیه36.

9. زخرف (43) آیه 71.