پاسخ به شبهات  اعتقادی و شایعات دنیای مجازی
پاسخ به شبهات  اعتقادی و شایعات دنیای مجازی

پاسخ به شبهات اعتقادی و شایعات دنیای مجازی

j-shobheh

68-ﺯﺩﻭﺍﺝ 450 ﻧﺮﻩ ﺍﻻﻍ ﻋﺮﺏ ﺑﺎ ﺍﻃﻔﺎﻝ ﺯﯾﺮ 9 ﺳﺎﻝ ﺩﺭ ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ ﺑﻪ ﭘﯿﺮﻭﯼ ﺍﺯ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ. نبی اکرم ﺑﺎ ﻋﺎﯾﺸه. ﻟﻌ

█شبهه مربوط به سن ازدواج پیامبر صلوات الله علیه با عایشه دختر ابوبکر:

متن شبهه 

ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ 450 ﻧﺮﻩ ﺍﻻﻍ ﻋﺮﺏ ﺑﺎ ﺍﻃﻔﺎﻝ ﺯﯾﺮ 9 ﺳﺎﻝ ﺩﺭ ﻓﻠﺴﻄﯿﻦ ﺑﻪ ﭘﯿﺮﻭﯼ ﺍﺯ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ. نبی اکرم   ﺑﺎ ﻋﺎﯾﺸه.

ﻟﻌﻨﺖ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﻭﺣﺸﯽ ﻫﺎ

پاسخ:

 

 

این اقدام یک حرکت نمادین جهت قلو و بزرگ نمایی یک دروغ تاریخیست که به لحاظ دلا ل عقلی و نقلی کاملا رد شده و غرض اصلی از انجام آن کاملا مشخص است و بر هیچ کس پوشیده نیست اما از آنجا که کوتاه فکری و جهل را پایانی نیست پاسخ زیر جهت پرده برداشتن از این دروغ تاریخی ارائه می شود.


 ♦پیامبر در سن 25 سالگى با خدیجه کبرى که 28 ساله بودند، ازدواج کردند و دوران جوانى و میان سالى را با ایشان گذراندند و تا 50 سالگى، یعنى سال دهم بعثت، فقط با آن بانوى بزرگ زیسته و تا هنگام درگذشت حضرت خدیجه، با کسى ازدواج نفرمودند از این رو،آنچه عقل می پذیرداین است که وقتی پیامبرعزیزمان 25 سال آغازین زندگى زناشویى و شور جوانى خودرا بازنی می گذراندو ازدواج دیگری ندارداولا علاقه فراوان حضرت به بانو خدیجه را می رساند و ثانیا علتی جدا از تمایلات نفسانی برای سایر ازدواج های حضرت پس از فوت آن بانوی بزرگوار به ذهن متبادر می گردد

♦در فرهنگ آن روزگار، گاهی برای ادای احترام به یک شخصیت و یا برای ابراز علاقه یک قبیله به قبیله دیگر ازدواج هایی صورت می پذیرفت به طوری که اگر طرف مقابل نمی پذیرفت به عنوان رد احترام و گاهی در حد اعلام تنفر و اعلان جنگ بود.

علت ازدواج پیامبر با عایشه همانند ازدواج های دیگر حضرت بود که از راه ازدواج با قبایل مختلف پیوند اجتماعی برقرار نموده و از این راه به تبلیغ دین اسلام و گسترش آن، در سایه جلب حمایت بیش تر مردم اقدام نمود. به همین خاطر می بینیم که پیامبر در زمان سختی و مشکلات به این ازدواج ها اقدام نمود . بعد از سال هفتم هجرت که به وضعیت مطلوب سیاسی دست یافت، دیگر ازدواجی انجام نداد.



♦راجع به ازدواج پیامبر (ص)و عایشه دو مسئله‏اى که در بین مردم مشهور است، از نظر تاریخى ثابت نیست ؛ یکى 9 ساله بودن عایشه هنگام ازدواج و دیگرى حسن جمال او! بسیارى از مورخان، سن عایشه را در هنگام ازدواج، 17 یا 18 سال ثبت کرده‏اند و از نظر کمالات و زیبایى نیز او را ضعیف شمرده‏اند. ازدواج با عایشه، یک حرکت سیاسى محسوب مى‏شد ؛ چون پیامبر پس از درگذشت ابوطالب (ع)و خدیجه(س) زیر فشار فراوان از طرف دشمنانى سرسخت چون ابولهب و ابوجهل بود و به شدّت به حمایت قبایل مختلف دیگر نیاز داشت. ابوبکر نیز نفوذ قبیله ای داشت و نیز خودش از پیامبر تقاضاى ازدواج با عایشه کرد ؛ از این رو، رد تقاضاى او به مصلحت نبود ؛ زیرا محکم‏ترین رابطه در میان عرب جاهلى، رابطه خویشاوندى بود و پیامبر، براى شکستن اتحاد دشمنان و جلب حمایت قبایل، به این کار اقدام نمود


 ♦ راجع به سن عایشه :طبق بعضی از روایات منسوب به امام صادق(ع) عایشه موقع ازدواج با پیغمبر، 13 یا 14 ساله بود ، ولی طبق بعضی از روایات اهل سنت عایشه موقع ازدواج 9 سال سن داشت. راجع به اینکه  سن عایشه در هنگام ازدواج سن معمولی بوده دلایل عقلی و نقلی فراوان وجود دارد و آن چه که بیگانگان در سایت­های الحادی مطرح می کنند، افترایی بیش نیست...در متن زیر به ذکر چند دلیلبسنده می کنیم:



 1⃣نزول وحی در سال 610 میلادی تحقق پذیرفت.دعوت پیامبر اسلام در سال 613 علنی شد.نامزدی پیامبر و عایشه در سال 620 میلادی صورت گرفت.هجرت پیامبر به سوی مدینه در سال 622 میلادی انجام یافت.

انتقال عایشه به خانه پیامبر در سال 623 و 624 میلادی صورت گرفت.

طبری می گوید که ابوبکر دارای چهار فرزند بود که همه آن ها در دوره جاهلیت به دنیا آمده بودند. (3)

اگر این سخن طبری درست باشد که عایشه قبل از بعثت پیامبر به دنیا آمده باشد، پس او به هیچ صورتی نمی تواند که هنگام ازدواج نه ساله باشد.

2⃣بر اساس روایت های معتبر تاریخی، "اسما" خواهر بزرگ عایشه ده سال از او بزرگ تر بوده است. (4)کتاب های بسیار معتبر تاریخ گزارش می­دهند که اسما در سال هفتاد و سوم هجری در صد سالگی بدرود حیات گفت. (5)

اگر اسما در سال هفتاد و سوم هجری صد ساله بود، پس عمر او هنگام هجرت باید بیست و هفت و یا بیست و هشت باشد.

بر اساس این روایت تاریخی اگر عمر اسما در اثنای هجرت بیست و هفت و یا بیست و هشت باشد، عایشه در آن زمان باید هفده ساله و یا هجده ساله باشد. اگر عایشه در سال اول و یا دوم هجری ازدواج نموده باشد، باید عمر ایشان در اثنای ازدواج هجده و یا بیست باشد.

3⃣ابن هشام از اولین نگارندگان سیرت پیامبر معتقد است که عایشه از نخستین پیروان محمد (ص) و از کسانی که در سال های نخست اسلام، ایمان آورده بودند، می باشد. (6)

برای پذیرش دینی باید کودکی حداقل بتواند راه برود و حرف بزند.

پس اگر عایشه در سال اول بعثت پیامبر سه ساله و یا پنج ساله بوده، پس هنگام ازدواج باید حد اقل شانزده و یا هجده ساله باشد. ابن هشام می گوید که عایشه بعد از هجده نفر ایمان آورده است.(7)

بر مبنای سخن ابن هشام،سن عایشه هنگام ازدواج باید در حدود شانزده تا بیست سال باشد.

4⃣براساس تاریخ ابن هشام وسخن ابن‌ حجر عسقلانی،حضرت فاطمه (س)پنج سال بزرگ تر از عایشه بوده است. اگر این سخن درست باشد، پس عمر عایشه هنگام ازدواج باید در حدود شانزده سال باشد.


برای مطالعه بیشتر

علت ازدواج پیامبر با عایشه باتوجه به صغر سن چه بود | مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی - http://www.pasokhgoo.ir/node/21708


منابع:

3. طبری، تاریخ الامم و الملوک، ج چهارم، ص 50، دارالفکر، بیروت، لبنان، 1979.

4. الامام الذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج2، ص 289، موسسه الرساله، بیروت، لبنان، 1992" و "ابن کثیر، البدایه والنهایه، ج8، ص 371، دارالفکر العربی، الجیزه، مصر 1933".

5. البدایه و النهایه، ج8، صف372.

6. ابن هشام، السیره النبویه، ج، ص 234-227، مکتبه الریاض الحدیثه، الریاض، المملکه العربیه السعودیه.

7. همان،ص 271.