پاسخ به شبهات  اعتقادی و شایعات دنیای مجازی
پاسخ به شبهات  اعتقادی و شایعات دنیای مجازی

پاسخ به شبهات اعتقادی و شایعات دنیای مجازی

j-shobheh

88-آیا می توان مثل آیات قرآن آورد؟

█آیا می توان مثل آیات قرآن آورد


برخی ساده لوحانه ادعا می کنند که می توان به سادگی مثل آیات قرآن آورد!


مثلا :انا اعطیناک الجواهر.به جای انا اعطیناک اکوثر.

 

 

 در قرآن گفته شده اگر می توانید ده سوره یا حتی یک سوره بیاورید بلکه شما از آوردن یک آیه نیز ناتوانید. 


آیه ای مثل انا اعطیناک الجواهر از کجا امده؟خطاب به کیست؟جواهر چیست؟از طرف چه کسی نازل شده؟شان نزولش چیست؟چه هدفی را دنبال می کند؟ دقت کنید که حتی یک کودک 4ساله هم می تواند در مقابل الف لام میم بگوید الف ب جیم!!!هر کسی می تواند به این روش کودکانه تحدی کند با قرآن .اما در واقع با کلمات بازی کرده نه اینکه شبیه قرآن را آورده باشد.

اگر کسى ب‏تواند یک کلمه از کلمات قرآن را بگوید و یا یک جمله از جملات آن را شبیه سازی کند مستلزم آن نیست که بتواند مثل قرآن بیاورد!! زیرا قدرت و توانایى بر مواد و الفاظ هیچگاه مستلزم توانایى بر ترکیبات قرآن نخواهد بود افزون بر آن ۱_حلاوت و شیرینى و طراوت موجود در قرآن ناشى از اعجاز هست که بشر از خلق این اعجاز ناتوان و عاجز مى‏باشد روشن است که اعجاز قرآن در مجموع 4 امر تجلى یافته:


 1⃣الف) فصاحت الفاظ و جمال عبارات 


2⃣ب) بلاغت معانى وبلندی مفاهیم


3⃣ ج) زیبایى شگفت ‏انگیز نظم و تألیف


4⃣ د) بى نظیرى اسلوب و سبک.


 که مورد اتفاق جمیع صاحب نظران است.از اجتماع عوامل چهارگانه فوق است که تأثیر در نفوس و لذت و حلاوت در حال و نرمى دل و شرح صدر و مانند آن در بشر حاصل میگردد و به تعبیر استاد مطهرى(ره) بشر از خلق این هندسه بى نظیر موجود در قرآن ناتوان است، {V(ر. ک سبحانى، جعفر، الهیات، ج 2، ص 145 طبع دوم و مطهرى، مرتضى، مجموعه آثار، ح 2 ص 125)V. 4}


زمانی می توان ادعا کرد مانند قرآن آورده شده که در هر یک از ۴ زمینه -اعجازی که در قرآن آورده شده صاحب نظران و اهل فن جمع شده تایید کنند که این ۴ مورد در آن ها جمع است.وگرنه این ادعا،ادعایی به گزاف بوده و از یک سبک تفکر کودکانه برخواسته است.