پاسخ به شبهات  اعتقادی و شایعات دنیای مجازی
پاسخ به شبهات  اعتقادی و شایعات دنیای مجازی

پاسخ به شبهات اعتقادی و شایعات دنیای مجازی

j-shobheh

86-چرا تاقبل از سال 71 اسمی از (شهادت)حضرت زهرا س در تقویم ها نبود؟


█چرا تاقبل از سال 71 اسمی از (شهادت) در تقویم ها  نبود؟


توضیح شبهه


وهابیت در یکی از شبهات خود چنین گفت اند:

(سال 1371ه ش.در مجلس شورای اسلامی پس از 1400 سال ناگهان به راز مهمی پی بردند و آن اینکه حضرت فاطمه، فوت ننموده، بلکه به شهادت رسیده است. اینجا بود که نمایندگان مجلس اعلام کردند از این پس در تقویم ها به جای (وفات) از کلمه (شهادت) استفاده کرده و این روز را تعطیل اعلام و با این اقدام خود بزرگترین ضربه را بر پیکر وحدت اسلامی وارد نمودند.)


پاسخ نقصی شبهه

 

 

آیا عمربن خطاب وفات کرده؟

تمام مورخان بر این مطلب نظر دارند که خلیفه دوم اهل سنت توسط ابولولو کشته شده، اما میبینم خود آنها در کتاب هایشان همواره از کلمه (وفات) درباره عمر استفاده کرده اند.آیا این دلیل می شود بگوییم کشته شدن عمر به دست ابولولو دروغ است و عمر اصلا کشته نشده و در بستر بیماری جان داد؟


طبری در تاریخ خود می نویسد:

(گفته می شود فتح شهر ری، دوسال پیش از (وفات) عمر بوده است)[1]

حتی هیثمی در کتابش بابی را با عنوان (باب وفات عمر) قرار داده است. [2]

و موارد بسیار دیگر که جهت رعایت اختصار از بیان آنها خودداری می کنیم.

و برفرض که چنین باشد، آیا تقویم می تواند ملاک درستی یا نادرستی وقایع و اعتقادات باشد؟ آیا با وجود روایات صحیح السند،  استناد به چنین دلایلی از ارزش و اعتباری برخوردا است؟ 


پاسخ حلی شبهه

الف- وفات، کلمه ای اعم از مرگ طبیعی و شهادت.

وفات کلمه ای است عام که شامل مرگ طبیعی و شهادت می شود.

این موضوع در مواردی همچون شهادت امیرمؤمنان (ع) امام حسین (ع) جعفر طیار (ع) حمزه سیدالشهدا (ع) و نیز درباره خلیفه دوم و سوم اهل سنت نیز اتفاق افتاده است. 

درحالی که هیچ کس درباره امیرمؤمنان، امام حسین، جعفر طیار و حمزه سیدالشهدا علیهم السلام ادعا نکرده به مرگ طبیعی از دنیا رفته باشند


ب.استفاده از واژه (وفات) در شهادت امیرمومنان (ع)


در بسیاری از متون روایی شیعه و سنی دیده می شود که از واژه (وفات) در مورد شهادت امیرمومنان استفاده شده است. به مواردی از این قبیل اشاره میکنیم:..


(امام حسین ع پس از ( وفات) پدر بزرگوار ش، ده سال با برادرش امام حسن (ع) و ده سال پس از وی، زندگی کرد. )[3]

ایا منظور از عبارت بالا این است که امیرمومنان (ع) با ضربت شمشیر به شهادت نرسیده و در بستر مرگ وفات نموده اند،؟.

البته در روایات اهل سنت نیز همین موضوع اتفاق افتاده، اما به جهت اهمیت بیان مطلب درکتب شیعی به آن بسنده نمودیم.


ج.استفاده از واژه (وفات) در شهادت امام حسین ع 


طبرسی در کتاب احتجاج خود درباره شهادت امام حسین ع از واژه (وفات) استفاده نموده است: 

(محمدبن حنیفه پس از "وفات" برادرش حسین بن علی..). [4]

و یا ابن شهر آشوب در کتاب خود روایتی از رسول خدا ص نقل می نماید که حضرت از واژه "وفات" در شهادت امام حسین ع استفاده نموده است.

رسول خدا (ص) درباره امام حسین علیه السلام فرمود:

"آگاه باشید به زودی امت من حسین (ع) را می کشند، هرکه او را پس از (وفاتش) زیارت نماید خداوند ثواب یک حج مرا برای او ثبت میکند".[5]

آیا هیچکس گفته چون در برخی کتب از واژه (وفات) در مورد آنان استفاده شده این بزرگواران وفات نموده و به شهادت نرسیده اند؟


د.تاریخ شیعه همراه با عزاداری در شهادت حضرت زهرا (س)


در طول تاریخ ،شیعه همه ساله در ایام فاطمیه، شیعیان به مناسبت (شهادت) حضرت زهرا(س) مراسم عزاداری برپا می داشتند و پس از انقلاب نیز این مراسم در میان شیعیان جهان از جمله بیوت مراجع تقلید، بنیان گذار جمهوری اسلامی و خصوصا رهبر معظم انقلاب برگزار می گردد و از قدیم تا کنون هرگز چنین سخنی در این مجالس مطرح نبوده است.


ه.سخنرانی های امام خمینی چه پیش از انقلاب و چه پس از آن، گواه دیگری بر بطلان ادعای شبهه کنندگان..

با مراجعه به آرشیو سخنرانی های امام راحل دیده می شود که وی بارها و بارها از عبارت شهادت استفاده نموده است.

به عنوان نمونه امام خمینی مورخ 18 اسفند، سال1360ه، مطابق با 13 جمادی الاول، سال 1402 ه، در سخنرانی خود چنین می فرماید: 


(من هم" شهادت " بانوی بزرگ اسلام را بر همه مسلمین و بر شما برادران عزیز ارتشی، سپاهی، بسیج، و بر حضرت بقیه الله- ارواحنا فداه، تسلیت عرض میکنم)[6]


1.تاریخ طبری، ج2، ص536.

2.مجمع الزواید و منبع الفواید، ج9، ص74

3.کشف الغمه، فی معرفه، ج2، ص250- بحارالانوار ج44، ص200

4.الاحتجاج ، ج2، ص136

5.مناقب آل ابی طالب، ج3، 272.

6.صحیفه نور، ج16، ص87، سخنرانی تاریخ، 1360/12


هدیه به روح مطهر حضرت زهرا سلام الله علیها صلوات


الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ