پاسخ به شبهات  اعتقادی و شایعات دنیای مجازی
پاسخ به شبهات  اعتقادی و شایعات دنیای مجازی

پاسخ به شبهات اعتقادی و شایعات دنیای مجازی

j-shobheh

51-توجیه قرآنی پرهیز از گفتار و اعمالی که موجب وهن دین می شود

█توجیه قرآنی پرهیز از گفتار و اعمالی که موجب وهن دین می شود

راعنا  یعنی چه؟ مراعاتمان کن یا خرمان کن؟(!!!)


عده ای گفتند ما از انجام بعضی کارها و گفتن برخی الفاظ نیت خیر داریم ،ولی دشمن سوء استفاده می کند،موجب وهن دین می شود و ایجاد شک وشبهه و بدعت می کند .انجام ندهیم!(!)


عده ای هم گفتند ما نیتمان خیر است،دشمن دین هم برایش فرقی ندارد دشمنی اش را می کند.انجام می دهیم.چون بزرگان هم انجام می داده اند!اما آیا می توان به این راحتی از خود سلب مسوولیت کرد؟


⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩⇩

اما حکم قرآن چیست؟

  

آیات 104 و 105 بقره 


◆104- یا ایها الذین آمنوا لا تقولوا راعنا وقولوا انظرنا واسمعوا و للکافرین عذاب الیم


◆105- ما یود الذین کفروا من اءهل الکتاب ولا المشرکین اءن ینزل علیکم من خیر من ربکم واللّه یختص برحمته من یشاء والله ذو الفضل العظیم


ترجمه آیات :


اى کسانیکه ایمان آوردید (هر گاه خواستید از پیامبر خواهش کنید شمرده تر سخن گوئید تا بهتر حفظ کنید با تعبیر (راعنا) تعبیر نکنید (چون این تعبیر در اصطلاح یهودیان نوعى ناسزا است و آنان با گفتن آن پیامبر را مسخره مى کنند) بلکه بگوئید (انظرنا) و نیکو گوش دهید و کافران را عذابى الیم است (104) نه آنها که از اهل کتاب کافر شدند و نه مشرکین هیچیک دوست ندارد که از ناحیه پروردگارتان کتابى برایتان نازل شود ولى خداوند رحمت خود را بهر کس بخواهد اختصاص میدهد و خدا صاحب فضلى عظیم است . (105)

---------------------

 راعنا نگویید یعنی چه؟ این قصه‏ ای دارد و قصه ‏اش این است که: پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله در حال سخنرانی بود، یک نفر از پای سخنرانی گفت: راعنا، یعنی مراعات ما را هم بکن . یعنی آرام‎تر صحبت کن یا به این طرف و آن طرف نگاه کن .


«راعنا» را هم می‏شود از ریشه «رعی‏» گرفت و هم از ریشه «رعن‏». اگر از «رعی‏» گرفته شود به معنای «مراعات ما را بکن‏» است، ولی اگر از ریشه «رعن‏» گرفته شود، رعونت ‏به معنای خر کردن است و «راعنا» یعنی «خرمان کن.»


وقتی که مسلمانان می‏گفتند «راعنا» هدفشان مقدس بود و معنای «مراعاتمان کن‏» را اراده می‏کردند،

ولی یهودی‎ها از این کلمه استفاده کرده و گفتند: مسلمان‎ها به پیغمبرشان می‏گویند خرمان کن. در اینجا آیه نازل شد که: «یا ایها الذین آمنوا لا تقولوا راعنا و قولوا انظرنا»؛ «ای کسانی که ایمان آورده‏اید، "راعنا" نگویید بلکه "انظرنا" بگویید.» یعنی کلمه‏ ای را که دشمن از آن سوء استفاده می‏کند به کار نبرید.


انجام اعمالی که موجب سو استفاده می شود مثل همان «راعنا» گفتن مسلمانان صدر اسلام است که دشمن از آن سوء استفاده می‏کرد و قرآن کریم با آیه مورد بحث‏ به مسلمانان راه را نشان داد.


نه بحث اثبات حقانیت کسیست!نه دشمنی در کار است!

نه قراراست کسی به زور حرف خود را به کرسی بنشاند.

در ارادت هیچ کس به اهل بیت هم شکی نیست.

گاهی دفاع از یک عقیده حالت لجبازی به خود می گیرد.

اگر یک عالم در طول عمر خود جهت اظهار خاکساری و اعتراف به هیچ بودن و اظهار ارادت به ائمه اطهار شعری می سراید و از لفظ کلب استفاده می کند فرقش با اعمالی که امروزاز روی لجبازی و به صورت افراطی با وارد کردن بدعت در مراسم عزاداری آسمانی امام حسین  علیه السلام انجام می شود ، از زمین تا آسمان است.


این پاسخ به نفس است نه اظهار ارادت.باید دید تکلیف خدایی و دینی ما چیست؟

وقتی این مساله سو ء استفاده اینقدر مهم است وبرای جلوگیری  از آن آیه نازل می شود تکلیف مشخص است!!


در پایان از خدا می خواهیم  توفیق دهد تا حب و بغضمان خدایی باشد .و در هر لحظه بدون چون و چرا قرآن و اهل بیت را ملاک قرار دهیم و بپذیریم.