پاسخ به شبهات  اعتقادی و شایعات دنیای مجازی
پاسخ به شبهات  اعتقادی و شایعات دنیای مجازی

پاسخ به شبهات اعتقادی و شایعات دنیای مجازی

j-shobheh

48-فتواهای شگفت انگیز دوره قاجاریه


 شبهه مربوط به ﻓﺘﻮﺍﻫﺎی ﺷﮕﻔﺖ ﺍﻧﮕﯿﺰ ﺷﺮعی ﺍﻭﺍﺧﺮ ﺩﻭﺭﻩ ﻗﺎﺟﺎﺭﯾﻪ ﻭ ﺩﻭﺭﻩ ﭘﻬﻠﻮﯼ ﻭ ﺩﻻﻳﻞ ﺍﺑﻄﺎﻝ ﺁﻧﺎﻥ:

ﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺁﺏ ﻟﻮﻟﻪ ﮐﺸﯽ ﺣﺮﺍﻡ ﻭﻏﯿﺮﺷﺮﻋﯽ ﺍﺳﺖ!

ﻋﻠﺖ: ﭼﻮﻥ ﮐﺮ ﻧﯿﺴﺖ.

ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﻌﺪ ﻓﻬﻤﯿﺪﻧﺪ ﭼﻮﻥ ﺟﺎﺭﯼ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﺣﺮﺍﻡ ﻧﯿﺴﺖ!

ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺩﻭﺵ ﺣﻤﺎﻡ، ﺣﺮﺍﻡ ﻭ ﻏﯿﺮﺷﺮﻋﯽ ﺍﺳﺖ!

ﻋﻠﺖ:ﺍﻣﮑﺎﻥ ﻏﺴﻞ ﺍﺭﺗﻤﺎﺳﯽ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ.

ﺍﻟﺒﺘﻪ ﭼﻮﻥ ﺯﻭﺭ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﭘﻬﻠﻮﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﭼﺮﺑﯿﺪ، ﻣﺠﺒﻮﺭ ﺷﺪﻧﺪ ﻏﺴﻞ ﺗﺮﺗﯿﺒﯽ ﺭﺍ ﺍﺧﺘﺮﺍﻉ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﻭﺵ ﺍﺯﺣﺮﺍﻡ ﺑﻮﺩﻥ ﺩﺭﺁﻣﺪ!

ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻻﻣﭗ ﺑﺮﻕ ﺣﺮﺍﻡ ﻭ ﻏﯿﺮ ﺷﺮﻋﯽ ﺍست!

ﻋﻠﺖ: ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺐ ﻧﺸﯿﻨﯽ ﻫﺎﯼ ﻃﻮﻻﻧﯽ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﻣﻮﻣﻨﯿﻦ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯ ﺻﺒﺢ ﻏﺎﻓﻞ ﺷﻮﻧﺪ.

ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﻌﺪﻫﺎ ﺑﺎ ﭘﻮﻝ ﻫﻨﮕﻔﺘﯽ ﮐﻪ ﺣﺎﺝ ﺍﻣﯿﻦ ﺍﻟﻀﺮﺏ، ﺻﺎﺣﺐ ﮐﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﺑﺮﻕ ﺑﻪ ﻋﻠﻤﺎ ﺩﺍﺩ ﺑﺮﻕ ﺣﻼﻝ ﺷﺪ.

ﺍﻣﺎ ﮐﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﺑﺮﻕ ﻣﺸﻬﺪ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 1911 ﻣﯿﻼﺩﯼ ﺑﻪ ﺗﺤﺮﯾﮏ ﻋﻠﻤﺎ ﻭ ﺭﻭﺳﻬﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﻠﺖ ﺳﻠﺤﺸﻮﺭ ﻣﺸﻬﺪ ﺩﺭ ﺁﺗﺶ ﺳﻮﺧﺖ.

ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﮐﻠﻪ ﻗﻨﺪ ﺣﺮﺍﻡ ﻭ ﻏﯿﺮ ﺷﺮﻋﯽ ﺍﺳﺖ !!!

ﺍﻓﺮﺍﻃﯿﻮﻥ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺷﺎﯾﻌﻪ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﻣﺮﺩﮔﺎﻥ ﺍﻟﮏ ﺷﺪﻩ ﻭ ﮐﻠﻪ ﻗﻨﺪ ﺭﻭﺳﯽ ﺩﺭﺳﺖ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ !

ﻋﻠﺖ: ﻧﭙﺮﺩﺍﺧﺘﻦ ﻭﺟﻮﻩ ﺷﺮﻋﯽ توﺳﻂ ﻭﺍﺭﺩ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﻗﻨﺪ

ﭘﺮ ﻭﺍﺿﺢ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﻭﺟﻮﻫﺎﺕ ﻣﻮﺟﺐ ﮔﺮﺩﯾﺪ ﺗﺎ ﻗﻨﺪ ﺣﻼﻝ ﮔﺮﺩﺩ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺷﺮﻁ ﮐﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺩﻥ آﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭼﺎﯼ ﻏﺴﻞ دهند !!!


پاسخ

 

 

افسوس☜در اثبات یک گزارش تاریخی ابتدا به سراغ سند گزارش می رویم سپس بررسی محتوایی می کنیم، 


☜لذا گاهی نیاز به خواندن محتوا نیست و همان در سند گزارش زمین می خورد مگر اینکه برای اثبات و یا رد موضوعی به اصل گزارش نیز بپردازیم

 

در اینجا گزارشی هر چند نه چندان دور (از زمان قاجار) آمده است، باید گزارش مستند باشد، مثلا فلان فتوا را فلان آیت الله در فلان کتابش فرموده، تا ما برویم اصل گزارش را ببینیم و علت آن را جویا شویم ،

 

متاسفانه متن بالا از چنین خصوصیتی بی بهره است چرا که نمی تواند مدرکی بر این فتاوایی که در نهادهایی غربی ساخته شده ارائه دهد


◆از این مسئله صرف نظر می کنیم، بدون هیچ سندی این گزارشات و فتاوا را قبول می کنیم به سراغ محتوا می رویم، 

◆می بینیم محتوا بسیار آشفته است، حتی طلبه پایه یک و دو نیز اشکالات این فتاوای ادعایی را متوجه می شود یا چه رسد به یک مجتهد 


یعنی جاعل این فتاوا حتی اطلاع سطحی از احکام نداشته یا داشته و ولی مخاطبینش را بسیار ساده و بی اطلاع فرض کرده است.


برای نمونه به بعضی از آنها اشاره می کنیم : 


◆مگر استفاده از آب غیر کر (مثل آب آفتابه) حرام است که، مجتهد فرضی این شبهه چون فکر می کرده آب لوله کشی کر نیست فتوا به حرام بودن استفاده از آن کرده است؟ هر طلبه پایه اولی می داند استفاده از آب قلیل حرام نیست، چطور مجتهدی چنین فتوای خنده داری داده است، گذشته از آن ،قبل از لوله کشی اکثر مردم از آب غیر کر استفاده می کردند ، کسی دریا یا رود را با خود به بلانسبت به دستشویی نمی برد؟ از همان آب آفتابه استفاده می کرد، شاید مجتهد فرضی این شبهه در تمام شستشوها دریایی با خود حمل می کرده است

◆ببنید چقدر طرف مقابل را نادان فرض کرده که برای تخریب چهره مراجع به چنین سخن بی ارزشی دست زده است.

◆در جای دیگر  مجتهد فرضی این شبهه علت حرام بودن آب دوش را این می داند که نمی شود با آن غسل ارتماسی کرد، لازمه این حرف آن است که وی همیشه در جایی غسل کرده باشد که امکان انجام غسل ارتماسی بوده باشد، جالبتر آنکه می گوید پس از آنکه فتوا دهند زورش به حکومت پهلوی نرسید به سراغ غسل ترتیبی رفتند، حال آنکه غسل ترتیبی در منابع فقهی قبل از پهلوی ، حتی قبل از قاجار، حتی قبل از صوفیه حتی در کتابهای حدیثی اولیه که در قرنهای اولیه اسلامی نوشته شده است موجود می باشد، چطور این آقا که هم مجتهد فرضی می سازد هم فتواهای مضحک به وی نسبت می دهند، ولی اطلاع ندارد که لااقل غسل ترتیبی سابقه 1000ساله دارد، مگر اینکه تصور می کند مخاطبش انسانهای بی اطلاعی هستند که با کوچکترین حرف ولی فریب می خورد وگرنه استناد به این سخنان چه معنایی می تواند داشته باشد.


بقیه موارد نیز چنین است و شاید مضحکتر 


البته ممکن است گاهی به دلیل و شرایط زمان مجتهدی فتوایی دهد که مختص آن زمان باشد مثل جریان تحریم تنباکو ، اینجا منظور حرام بودن تنباکو نیست بلکه در آن زمان به شرایطی این فتوا داده شده است


http://www.askdin.com/thread45829.html#post627356منبع