پاسخ به شبهات  اعتقادی و شایعات دنیای مجازی
پاسخ به شبهات  اعتقادی و شایعات دنیای مجازی

پاسخ به شبهات اعتقادی و شایعات دنیای مجازی

j-shobheh

29-چرا در اسلام برده داری مثل شر اب خو اری حرام نشده است؟

سوال چرا در اسلام برده داری مثل شراب خواری تحریم نشده؟برده داری ازاد و شراب خواری حرام؟؟؟؟

پاسخ:

کسانى که به برنامه اسلام در مورد بردگان خرده ‏گیرى مى‏کنند از دور سخنى شنیده ‏اند ، و از اصول این برنامه و جهت ‏گیرى آن که همان⭕ آزادى تدریجى و بدون ضایعات بردگان است اطلاع دقیقى ندارند ، و یا تحت تاثیر افراد مغرضى قرار گرفته‏ اند که به گمان خود این را نقطه ضعف مهمى براى اسلام شمرده و روی ان تبلیغات می کنند.

 

 


در این راستا توجه شما را به چند نکته مهم جلب می کنیم:

1⃣- اسلام  ابداع کننده بردگى نبوده است، بلکه در حالى ظهور کرد که مساله بردگى سراسر جهان را فرا گرفته و با تار و پود جوامع بشرى آمیخته بود

2⃣.برخورد اسلام با مساله بردگی بر اساس اصول علمی بسیار پیشرفته جامعه شناسی بوده  و برخلاف توقع کودکانه معاندین مبنی بر برخورد گاز انبری و صدور حکم آنی جهت بر اندازی یک معضل ریشه دار اجتماعیست.


3⃣ – بردگان در طول تاریخ سرنوشت بسیار دردناکى داشته ‏اند، به عنوان نمونه بردگان اسپارتها را که به اصطلاح قومى متمدن بودند در نظر مى‏گیریم ، به قول نویسنده روح القوانین غلامان اسپارتى به قدرى بدبخت بودند که تنها غلام یک نفر نبودند، بلکه غلام تمام جامعه محسوب مى‏شدند، و هر کس بدون ترس از قانون مى‏توانست هر قدر بخواهد غلام خود یا دیگرى را آزار و شکنجه دهد، و در حقیقت زندگانى آنها از حیوانات نیز بدتر بود .


4⃣-اسلام به عنوان دینی که برای آزادی و سعادت همه بشریت آمده بود همواره از سرنوشت دردناک بردگان در گذشته به عنوان یک معضل بزرگ اجتماعی رنج می برده است. به همین دلیل هرگز در برابر این مسأله مهم سکوت نکرده است و راه حلی بسیار حکیمانه و دقیق برای ریشه کن کردن این معضل ارائه نموده است.


5⃣-صریحتر بگوئیم : اگر اسلام طبق یک فرمان عمومى دستور میداد همه بردگان موجود در آن را آزاد کنند ، چه بسا بیشتر آنها تلف مى‏شدند، زیرا گاه نیمى از جامعه را بردگان تشکیل مى‏دادند، آنها نه کسب و کار مستقلى داشتند، و نه خانه و لانه و وسیله ‏اى براى ادامه زندگى .

6⃣-اگر در یک روز و یک ساعت معین همه آزاد میشدند یک جمعیت عظیم بیکار ظاهر میگشت که هم زندگى خودش با خطر مواجه بود و هم ممکن بود نظم جامعه را مختل کند، و به هنگامى که محرومیت به او فشار مى‏آورد به همه جا حمله ‏ور شود و درگیرى و خونریزى و دزدی و ....به راه افتد .

اینجا است که باید تدریجا آزاد شوند، و جذب جامعه گردند ، نه جان خودشان به خطر بیفتد ، و نه امنیت جامعه را به خطر اندازند، و اسلام درست این برنامه حساب شده را تعقیب کرد .

7⃣سیاست های علمی و حکیمانه دین مبین اسلام جهت از بین بردن تدریجی برده داری به عنوان یک معضل اجتماعی داری سلسله مراتب مفصلیست که در بخش پاسخ تفصیلی لینک زیر می توانید مطالعه کنید:

چرا برده‌داری در اسلام حرام نگردیده است؟ - گنجینه پاسخ‌ها - اسلام کوئست - http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa1121

این طرح مواد زیادى دارد که عبارتند از :

ماده اول - بستن سرچشمه‏هاى بردگى    ماده دوم - گشودن دریچه آزادى

ماده سوم - احیاى شخصیت بردگان     ماده چهارم - رفتار انسانى با بردگان

ماده پنجم – اعلام انسان‏فروشى بعنوان بدترین کار !


پیشوایان اسلام اگر برده یا بردگانی در اختیار داشتند در قالب همین برنامه حساب شده و حکیمانه اسلام بوده است و معاشرت آنان با بردگان به گونه ای بود که در بسیاری از موارد وقتی برده ای را آزاد می کردند آن برده حاضر نمی شد منزل امام (ع) را ترک کند.علاوه بر این، برخورد و معاشرت رهبران دین با بردگان یک الگوی عملی برای مسلمانان در برخورد با این مسأله بسیار مهم ، در جهت از بین بردن برده داری بوده است.

8⃣.ضمن اینکه مشابه این سیاست در مورد مساله شراب نیز اعمال شده و حکم به تحریم آن به یکباره صادر نگشته تا زمینه پذیرش ان فرآهم گردد.و جالب اینجاست که افرادی که توقع صدور یک حکم آنی برای رفع یک معضل اجتماعی را دارند هنوز با مساله تحریم شراب که نسبت به برده داری جنبه خاص تری دارد کنار نیامده اند و به هر دلیل واهی متوسل می شوند تا علیرغم اثبات تمام مضار علمی شراب به شراب خواری  ادامه دهند!!!!!!!!!