پاسخ به شبهات  اعتقادی و شایعات دنیای مجازی
پاسخ به شبهات  اعتقادی و شایعات دنیای مجازی

پاسخ به شبهات اعتقادی و شایعات دنیای مجازی

j-shobheh

15-حدیث منسوب به امام حسین ع در دشمنی با ایرانیان

متن شایعه

"حدیث شریف از امام حسین (ع):ما از تبار قریش هستیم , هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانیان هستند. روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و بالاتر و هر ایرانی از بدترین دشمنان ما بدتر است. ایرانیها را باید دستگیر کرد و به مدینه آورد, زنانشان را به کنیزی اعراب به فروش رسانید و مردانشان را به غلامی و بردگی اعراب گماشت.... از بیانات امام حسین(ع) امام سوم شیعیان.«سفینه البحار و مدینه الاحکام و الاثار ترجمه ی شیخ عباس قمی صفحه۱۶۴»"


 پاسخ شایعه

 

 

1. ﺗﺮﺟﻤﻪ، اﺷﺘﺒﺎﻫﺎت عمدی  ﻓﺮاوان دارد از جمله ﻗﺴﻤﺖ "ﺑﯿﺎن" ﺑﻪ ﺑﻌﺪ در ﻣﺘﻦ ﻋﺮﺑﯽ، ﮐﻼم اﻣﺎم (ع) ﻧﯿﺴﺖ و ﺗﻮﺿﯿﺢ رواﯾﺖ اﺳﺖ !

2. رواﯾﺖ از اﻣﺎم ﺻﺎدق (ع) اﺳﺖ نه اﻣﺎم ﺣﺴﯿﻦ (ع)!

. ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺻﺤﯿﺢ ﺣﺪﯾﺚ:اﻣﺎم ﺻﺎدق (ع) می فرمایند:«ﻣﺎ ﻗﺮﯾﺶ ﻫﺴﺘﯿﻢ و ﺷﯿﻌﯿﺎن ﻣﺎ ﻋﺮب ﻫﺴﺘﻨﺪ و دﺷﻤﻨﺎن ﻣﺎ ﻋﺠﻢ».* ﯾﻌﻨﯽ : ﺷﯿﻌﯿﺎن ﻣﺎ ﻣﻤﺪوح و ﻣﻮرد ﺳﺘﺎﯾﺸﻨﺪ ﭼﻪ ﻋﺮب و ﭼﻪ ﻏﯿﺮ ﻋﺮب و دﺷﻤﻨﺎن ﻣﺎ ﻣﺬﻣﻮﻣﻨﺪ ﭼﻪ ﻏﯿﺮ ﻋﺮب و ﭼﻪ ﻋﺮب

توضیح:این جمله یک جمله توصیفی عالیست در پاسخ عده ای از اعراب که مثل برخی ایرانیان دچار گرایشات نژادی بودند.فهوی کلام این است که عرب و عجم مهم نیست. آنچه ارزش دارد پیرو و شیعه بودن اولیاءالله است.


 3. ﻫﯿﭻ ﻟﻐﺖ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺣﺎل "ﻋﺠﻢ" را ﺑﻪ "اﯾﺮاﻧﯽ" ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻧﮑﺮده اﺳﺖ .ﻋﺒﺎرت «روﺷﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮ ﻋﺮﺑﯽ از ﻫﺮ اﯾﺮاﻧﯽ ﺑﻬﺘﺮ و ﺑﺎﻻﺗﺮ و ﻫﺮ اﯾﺮاﻧﯽ از دﺷﻤﻨﺎن ﻣﺎ ﻫﻢ ﺑﺪﺗﺮاﺳﺖ ...» ﺟﺰء ﺣﺪﯾﺚ ﻧﯿﺴﺖ و ﺗﻮﺿﯿﺢ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪه کتاب نسبت ﺑﻪ ﺣﺪﯾﺚ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.


4. از ﺟﻤﻠﻪ : «ﺳﻮء رأی اﻟﺜﺎﻧﯽ» ﺑﻪ ﺑﻌﺪ، رﻓﺘﺎر ﺧﻠﯿﻔﻪ دوم ﺑﺎ اﺳﯿﺮان ﻓﺎرس ﻧﻘﻞ ﺷﺪه ﮐﻪ اشتباها ﻣﺘﺮﺟﻢ اﯾﻦ ﺑﺨﺶ را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺣﺪﯾﺚ ﻧﻘﻞ ﮐﺮده و بخش اﻋﺘﺮاض اﻣﯿﺮاﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ ﻋﻠﯽ (ع) ﺑﻪ رﻓﺘﺎرناشایست  و خودسرانه  ﺧﻠﯿﻔﻪ دوم که به ناحق جایگاه ولایت امیر المومنین را غصب نموده بود را عمداﺣﺬف نموده اﺳﺖ !


5. ایشان ﺧﻄﺎب ﺑﻪ ﺧﻠﯿﻔﻪ دوم ﻣﯽ‌ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ: ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻓﺮﻣﻮده ﮐﺮﯾﻤﺎن ﻫﺮ ﻗﻮﻣﯽ را اﺣﺘﺮام ﮐﻨﯿﺪ، ﻫﺮﭼﻨﺪ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﺷﻨﺪ. اﯾﻦ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﻋﺠﻢ ﺣﮑﯿﻤﺎن و ﮐﺮﯾﻤﺎن ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ آﻏﻮﺷﺸﺎن را ﺑﺎ ﺗﺴﻠﯿﻢ ﺑﻪ روی ﻣﺎ ﮔﺸﻮده و اﺳﻼم را ﻗﺒﻮل ﮐﺮده‌اﻧﺪ و ﻣﻦ ﺣﻖ ﺧﻮدم و ﺑﻨﯽ ﻫﺎﺷﻢ را از آﻧﺎن ﺑﺨﺸﯿﺪم .


6. رواﯾﺎت ﻓﺮاواﻧﯽ در ﻣﺪح اﯾﺮاﻧﯿﺎن آﻣﺪه و ﯾﮑﯽ از آﻧﻬﺎ رواﯾﺘﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در اﺑﺘﺪای اﯾﻦ ﻣﺘﻦ آﻣﺪه اﺳﺖ وﻟﯽ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﻣﻐﺮﺿﺎﻧﻪ آن را ﺣﺬف ﮐﺮده اﻧﺪ.اﻣﺎم ﺻﺎدق ﻣﯽ‌ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ : «اﮔﺮ ﻗﺮآن ﺑﺮ ﻋﺠﻢ و ﻏﯿﺮ ﻋﺮب ﻧﺎزل ﻣﯽ‌ﺷﺪ، ﻋﺮب ﺑﻪ آن اﯾﻤﺎن ﻧﻤﯽ‌آورد،‌ و ﻗﺮآن ﺑﺮ ﻋﺮب ﻧﺎزل ﺷﺪ و ﻋﺠﻢ ﺑﻪ آن اﯾﻤﺎن آوردﻧﺪ و اﯾﻦ ﻓﻀﯿﻠﺘﯽ اﺳﺖ ﺑﺮای ﻋﺠﻢ»


7. ﺑﺮ ﻓﺮض محال  ﮐﻪ ﻋﺠﻢ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی اﯾﺮاﻧﯽ ﺑﺎﺷﺪ، اﻣﺎم از اﯾﺮاﻧﯿﺎن ﺗﻌﺮﯾﻒ ﮐﺮده اﺳﺖ ﮐﻪ اﯾﻨﻬﺎ دارای ﺗﻌﺼﺒﺎت ﻗﻮﻣﯽ و نژاد پرستانهﻧﯿﺴﺘﻨﺪ و ﺑﻪ ﻗﺮآﻧﯽ ﮐﻪ ﻋﺮﺑﯽ ﻧﺎزل ﺷﺪه اﺳﺖ اﯾﻤﺎن آوردﻧﺪ .چون حقیقت الهی آن را دریافته اند.


8. نه تنها در ﻫﯿﭻ رواﯾﺘﯽ ﻧﮑﻮﻫﺶ اﯾﺮاﻧﯿﺎن ﻧﯿﺎﻣﺪه است، بلکه ﭼﻨﯿﻦ ﭼﯿﺰی ﺑﺎ ﻗﺮآن و روح ﺗﻌﺎﻟﯿﻢ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ (ص) ﮐﻪ ﻣﯽ‌ﻓﺮﻣﻮد : «ﻫﯿﭻ ﻋﺮﺑﯽ را ﺑﺮ ﻋﺠﻢ ﻓﺨﺮ ﻧﻤﯽ‌ﺑﺎﺷﺪ و ﮔﺮاﻣﯽ‌ﺗﺮﯾﻦ ﺷﻤﺎ ﻧﺰد ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﺎ ﺗﻘﻮاﺗﺮﯾﻦ ﺷﻤﺎﺳﺖ» ﺳﺎزﮔﺎر ﻧﯿﺴﺖ

9. واژه ﻋﺠﻢ در ﻟﻐﺖ ﺑﺎر ﻣﻨﻔﯽ دارد و ﻣﺮاد از آن ﮐﺴﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ از ﺑﯿﺎن ﻣﺮاد ﺧﻮد ﮔﻨﮓ اﺳﺖ. ﻫﺮﭼﻨﺪ ﺑﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﻋﺮب ﺑﺎﺷﺪ.


10. ﺗﻬﯿﻪ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن و ﻣﻨﺘﺸﺮ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﺐ در ﺻﺪد اﯾﺠﺎد ﺷﮑﺎف و ﺗﻔﺮﻗﻪ ﻣﯿﺎن ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن ﻫﺴﺘﻨﺪ .

11. ﺳﻄﺮ آﺧﺮ ﻧﺎم ﮐﺘﺎب دﻗﯿﻖ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻧﺸﺪه و ﺑﻪ ﺟﺎی ﻣﺪﯾﻨﺔ اﻟﺤﮑﻢ واﻵﺛﺎر، ﻣﺪﯾﻨﺔ اﻷﺣﮑﺎم واﻵﺛﺎر ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪه و ﻣﺠﻠﺪ آن ﻫﻢ آدرس دﻫﯽ ﻧﺸﺪه، ﮐﻪ ﺟﻠﺪ دوم اﺳﺖ .


تصرف و تلخیص ازhttp://www.pasokhgoo.ir/node/5353